Plastusie

Plastusie - praca zdalna

27.05.2020r.
Temat:W krainie osób niepełnosprawnych.
Cel: kształtowanie pozytywnej postawy wobec osób niepełnosprawnych.

Drogie dzieci, wczoraj był wyjątkowy dzień. Jestem pewna, że miło spędziliście czas ze swoimi mamusiami, ale pamiętajcie bądźcie mili i serdeczni dla swoich Mam każdego dnia!

Na początek zapraszam Was do wspólnej zabawy z mamami i rodzeństwem:
• Rozwiązujemy kalambury –za pomocą gestów i ruchów ciała postarajcie się przekazać zagadkę- jakąś czynność, (może to być prasowanie, gotowanie, sprzątanie, itp.) Druga osoba w parze próbuje odgadnąć o jaką czynność chodzi. Zamieńcie się rolami.
• Zabawa Przewodnik. Dzieci dobierają się parami z rodzeństwem lub rodzicem. Jedna osoba z pary zamyka oczy, lub zawiązuje chustą. Druga osoba jest przewodnikiem, który stara się wskazać swojemu partnerowi odpowiednią drogę i dba o jego bezpieczeństwo, czyli o to, aby podczas spaceru nie zderzył się z jakimś przedmiotem. Następuje zmiana ról.

Kochani, ta druga zabawa, to wstęp do naszego tematu. Dzisiaj będziemy rozmawiać na bardzo ważny, ale i trudny temat, mianowicie chodzi o osoby niepełnosprawne.
Podzielcie się wrażeniami się wrażeniami z przeprowadzonej zabawy. Porozmawiajcie na temat trudności, jakie napotykają osoby niewidome.
• Jak się czułeś/ czułaś w roli osoby niewidomej?
• Jak się czułeś/ czułaś w roli przewodnika?
• Jakie trudności napotykają niewidomi podczas codziennych czynności?
• Jak się czują np. na ulicy?
• Jak możemy pomóc takim osobom?
• Po czym rozpoznamy osobę niewidomą?

(Osoba ta najczęściej ma ciemne okulary. Towarzyszy jej pies – przewodnik, który odgrywa bardzo ważną rolę w życiu osoby niewidomej – pomaga bezpiecznie poruszać się na ulicy… Osoba niewidoma również może posługiwać się białą laską, jej charakterystyczny kolor wskazuje, że dana osoba nie widzi lub niedowidzi. Dzięki tej lasce niewidomy „rozpoznaje” przeszkody na drodze. )

Zachęcam do kolejnej zabawy, która zobrazuje trudności, jakie napotykają w życiu osoby niesłyszące lub niedosłyszące.

Dziecko siedzi tyłem do rodzica i zakrywa uszy. Rodzic mówi, że będzie mogło odsłonić je wtedy, gdy poczuje na głowie dotyk jego ręki. Wypowiada cicho dowolne polecenie, np. Podejdź do okna… Następnie dotyka głoy dzieci, które odwracają się przodem do rodzica.
„Kiedy wokół panuje cisza” – rozmowa na temat osób niedosłyszących i niesłyszących.
• Jak się czuliście, gdy mieliście zakryte uszy?
• Czy słyszeliście wyraźnie co mówi druga osoba?
• Jakie trudności napotykają osoby niedosłyszące podczas codziennych czynności?

Kochani, spróbujcie swoimi słowami wytłumaczyć słowo „niepełnosprawność”. Wiecie, że wśród osób niepełnosprawnych jest bardzo wiele dzieci, które pragną bawić się i śmiać tak samo jak zdrowe dzieci?

Nie ma dzieci kalekich, są tylko dzieci".
"Dziecko niepełnosprawne jest takim samym dzieckiem jak każde inne.
Może nie potrafi ono tak szybko biegać,
nie umie tak dobrze mówić ani tak dobrze
słyszeć czy widzieć, ale jest ono istotą ludzką i jak wszystkie dzieci ma prawo
być pełnoprawnym członkiem społeczeństwa".

Bardzo proszę o wykonanie ćwiczeń w Kartach pracy ze str. 62-63.

Spróbujcie opowiedzieć historyjkę, − nadając tytuły poszczególnym obrazkom, a następnie całej historyjce, − wypowiedzcie się na temat zachowania Olka. Następnie dokończcie rysować koła rowerowe według wzoru. Na następnej stronie uzupełnijcie kostki domina odpowiednimi rysunkami, dokończcie rysować wózki według wzoru, a potem je pokolorujcie.

Drogie dzieci! Bardzo ważne jest, aby być wrażliwym na niepełnosprawność innych ludzi, zwłaszcza dzieci. Nie można się wyśmiewać z niepełnosprawności, ponieważ takiej osobie może być bardzo przykro.

Dla chętnych dzieci przesyłam kolorowanki oczywiście związane z dzisiejszym tematem zajęć.

Miłego dnia!

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
.....................................................................................................................


26.05.2020 r. (wtorek)
Temat:Świętujemy Dzień Mamy.

Dzisiaj, jak już wiecie, obchodzimy w Polsce Dzień Mamy. Jest to coroczne święto mające na celu okazanie matkom szacunku, miłości, podziękowania za trud włożony w wychowanie.

Dla wszystkich Mam przesyłam życzenia:
Drogie Mamy, najpiękniejsze składam Wam życzenia
z głębi serca płynące, czekające spełnienia.
Niechaj kłopoty znikną, sukcesów przybędzie,
niechaj zdrowie dopisze, a szczęście się przędzie.
Wszystko, co piękne i wymarzone,
niech w Waszym życiu będzie spełnione.

A dla dzieci zamieszczam wierszyk z okazji Dnia Mamy, który możecie dołączyć do przygotowanej laurki:)

NAJLEPIEJ JEST U MAMY
Najlepiej jest u mamy, to każde dziecko wie.
Najlepiej jest u mamy, gdy smutno ci i źle.
Choć przygód wciąż szukamy i poznać chcemy świat,
Najlepiej jest u mamy - tu każdy wraca rad.
Jest wiele dróg nieznanych, dalekich pięknych tras.
Najlepiej jest u mamy, tu każdy wraca z nas.
Kto się nie zgadza z nami, sam kiedyś powie że:
Najlepiej jest u mamy, no chyba to się wie!



Życzę wam dobrego rodzinnego dnia :)

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
.....................................................................................................................


25.05.2020r. (poniedziałek)
Temat: Dzieci z różnych stron świata
Cel: poznawanie dzieci różnych ras oraz warunków, w jakich żyją.

Na początek proponuję wspólne ćwiczenia gimnastyczne (potrzebne Wam będzie nagranie dowolnej muzyki do biegu i do marszu)

• Zabawa orientacyjno-porządkowa „Szukamy żółtego”.
Dziecko biega w rytm muzyki w jednym kierunku, na przerwę w muzyce odnajdują w pokoju przedmiot w kolorze żółtym i stają przy nim. Zabawę powtarzamy kilka razy. Za każdym razem dziecko wybiera inny przedmiot.

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Malujemy tęczę.
Dziecko unosi do góry obie ręce i łączą dłonie, następnie przenosi ręce w prawą stronę, przechylając jednocześnie w tym samym kierunku tułów (nie odrywa nóg od podłogi). Rysuje tęczę – powoli przenosi wyprostowane ręce nad głową w lewą stronę (zatacza łuk) z równoczesnym pochyleniem tułowia. Ćwiczenie powtarza kilka razy.

• Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Skaczemy na skakance.
Dziecko spaceruje po pokoju w rytm muzyki. Na hasło: Skaczemy obunóż – naśladuje skakanie obunóż na skakance (nogi pozostają złączone). W dalszej części zabawy rodzic zmienia polecenia, np.: Skaczemy na prawej nodze. Skaczemy na lewej nodze. Skaczemy krzyżykiem (krzyżują nogi i skaczą w miejscu).

Dzisiaj będziemy rozmawiać o dzieciach z różnych stron świata. Drogie dzieci poproście Rodziców o przeczytanie wiersza A. Widzowskiej „Małe cuda”( Karta pracy, str. 57 załączam zdjęcie z podręcznika, jeżeli ktoś nie ma w domu)

Odpowiedzcie na pytania:
- Czego dorośli mogą nauczyć się od dzieci?
- Czego dzieci oczekują od dorosłych?
- Jakie prawa mają dzieci?( zastanówcie się, czy wszystkim dzieciom na świecie jest dobrze i czy przestrzegane są ich prawa)
− Przyjrzyjcie się zdjęciom dzieci, opiszcie różnice w ich wyglądzie; zastanówcie się, skąd pochodzą, − dokończcie rysować zabawki według wzoru (rytmu), a potem pokolorujcie ich rysunki.

Na wcześniejszej stronie narysujcie swój portret, pokolorujcie ramkę. Pamiętajcie, aby zachować odpowiednią kolorystykę oraz części ciała. Wpiszcie swoje i mię i nazwisko.
Posłuchajcie piosenki Śpiewające Brzdące - Jesteśmy dziećmi - Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

Zapraszam Was do wysłuchania informacji dotyczących dzieci z różnych stron świata.
( W Azji nie wszystkie dzieci beztrosko spędzają dzieciństwo. Na przykład w Indiach dzieci, zamiast uczyć się i bawić, bardzo wcześnie zaczynają pracować. Pomagają swoim rodzicom. Nie mają nowoczesnych zabawek. W szkole siedzą na podłodze. Piszą na małych tabliczkach. Do sali lekcyjnej wchodzą boso, tak jak do świątyni. Buty zostawiają przed drzwiami)

Na koniec powiedzcie mi jak nazywa się święto, które zostało ustanowione dla dzieci? Kiedy je obchodzimy? Jaką niespodziankę chciałybyście otrzymać tego dnia? Jak chciałybyście spędzić ten dzień?

Proponuję dzieciom wykonanie pracy na temat: „Moje marzenia”. Zachęcam do tego, abyście podzielili swoimi pragnieniami z innymi dziećmi i z dorosłymi.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

22.05.2020 r. (piątek)
Temat:Z czego ucieszą się rodzice? – zagadki inspirowane opowiadaniem S. Karaszewskiego "Pychotka dla mamy".
Cel:Wzmacnianie i zacieśnianie więzi emocjonalnej ze swoimi rodzicami, obmyślanie niespodzianek dla najbliższych.

Zapraszam was do wysłuchania opowiadania pana S. Karaszewskiego pt. "Pychotka dla mamy". Nagranie zamieszczone jest na grupie Plastusiowa Rodzinka.

Przyjrzyjcie się ilustracjom str. 78-81 (na zdjęciach) i spróbujcie opowiedzieć przedstawioną historyjkę. Postarajcie się przeczytać tekst umieszczony pod ilustracjami. Powiedzcie, jak skończyło się przygotowanie sernika? Dlaczego?

Proszę was o zrobienie zadań:
- w karcie pracy str. 53 - policz głoski nazw obrazków wskazane liczbami, a dowiesz się, co dla mamy przygotowała Ada, co przygotował Olek, a co zrobili razem. W ramce narysuj swój pomysł na prezent dla mamy;
- w karcie pracy str. 54 - dorysujcie tulipanom łodygi i liście. Ozdóbcie wazon;
- w karcie str. 55 - przeczytaj dialog.

Życzę wam dobrego dnia!

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Data: 21.05.2020 (czwartek)
Temat: Nasze ulubione zabawy i sporty
Cel: zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z rodzicami,

Dzień dobry dzieci i rodzice,

Dzisiaj będziemy rozmawiać o tym, co najbardziej lubicie robić z rodzicami w wolnym czasie. Najpierw jednak zapraszam do wysłuchania wiersza J. Koczanowskiej „Mama i Tata”.
„Mama i Tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca,
oraz cierpliwość, co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato,
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.

• Rozmowa na temat wiersza:
- O jakich osobach była mowa w wierszu?
- Kim dla dzieci są mama i tata?
- Za co kochamy mamę i tatę?
- Co robimy z rodzicami?
- Za co dzieci dziękują rodzicom?

Zachęcam do wspólnych, rodzinnych zabaw:

• Zagadki pantomimiczne „Co możemy robić wspólnie”?
Dzieci ruchem demonstrują czynności, które lubią wykonywać wspólnie z rodzicami lub rodzeństwem. Rodzice/rodzeństwo odgadują, o jaką czynność chodzi. Następnie następuje zamiana ról- rodzic pokazuje jakąś czynność, a dziecko odgaduje.

• Zagadki dotykowe. Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku. Potrzebne do zabawy będą: Pudełko z otworami na dłonie, wybrane przez siebie zabawki (klocki, samochód, lalka, pluszak itp.). Dziecko wkłada dłonie do pudełka. Wybiera jeden przedmiot, słowami określa jego cechy.

• Zagadki słuchowe. Potrzebne do zabawy będą: Odtwarzacz CD, nagrania śpiewu ptaków, szumu morza, popularnej piosenki, muzyki poważnej. Dziecko słucha nagrań i je rozpoznaje. Mówi, w jaki sposób można wypoczywać i relaksować się. Następnie informuje który sposób odpoczynku lubi, a który preferują jego rodzice. Np. śpiew ptaka – spacerowanie po lesie, parku ;szum morza – wypoczywanie na plaży popularna piosenka – tańczenie, muzyka poważna – słuchanie muzyki.

• Zabawa językowa w kole – Co lubię robić z mamą, a co – z tatą.
Dziecko mówi, co najbardziej lubi robić z mamą. Formułuje pełne zdania, np. Lubię ze swoją mamą oglądać książki, chodzić na spacery, jeździć na rowerze. Następnie wypowiadają się na temat tego, co lubią robić z tatą.

• Wykonanie plakatu / pracy plastycznej na temat: Co robimy w wolnym czasie.

• Bardzo proszę o wykonanie kart pracy ze str. 50–51

Miłej zabawy i dobrego dnia!


Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Data: 20.05.2020 (środa)
Temat: Mój kochany tatuś
Cel: wyjaśnianie roli ojca w rodzinie, kształtowanie uczucia przywiązania do swojego ojca, wzbogacanie słownictwa o określenia związane z wyglądem postaci,

Dzień dobry dzieci i drodzy rodzice,

Kochane dzieci, wysłuchajcie uważnie wiersza B. Kosmowskiej „Dzień Taty”
„Dziś Dzień Taty – mówi mama. – Czy pomysły jakieś macie? Nie wypada, abym sama wyprawiała święto tacie… Krzyś uśmiecha się do mamy. – Mamy z Anią świetne plany! Po śniadaniu, na trzepaku, będzie popis akrobatów. Potem – wyścig rowerami! My, niestety, go przegramy. Dla zwycięzcy są nagrody – choćby Ani pokaz mody. No i zanim tata zaśnie, poczytamy tacie baśnie… Krzyś i Ania są szczęśliwi. – To się dzisiaj tatuś zdziwi! Tylko mama zamyślona, trochę smutna, jak nie ona… Wreszcie wzdycha głośno na to: – Też bym chciała dziś być… tatą!"

Odpowiedzcie na pytania dotyczące wiersza:
- O jakim święcie mówiła mama z wiersza?
- O co prosiła mama swoje dzieci?
- Jakie pomysły na wyprawienie święta tacie miał Krzyś?
- Co dzieci chciały zrobić wspólnie?
- Dlaczego na koniec mama posmutniała i zamyśliła się?
- Kiedy obchodzimy święto taty? (23 czerwca)
- Jak możemy okazać tacie swoją miłość?
- czym się zajmuje Twój tata?
- W czym możemy pomóc tacie?

• Zabawa w przeciwieństwa. Wzbogacanie słownictwa.
Rodzic zadaje dziecku szczegółowe pytania na temat zewnętrznego wyglądu człowieka, np: – Jakiego wzrostu może być człowiek? (Niskiego, średniego, wysokiego). – Jak nazywamy ludzi mających dany kolor włosów? (Blondyn, brunet, szatyn, rudy). – Jakiej długości mogą być włosy? (Długie, krótkie; można nie mieć włosów – być łysym). – Jaką można mieć fryzurę? (Włosy proste, kręcone). Następnie N. proponuje zabawę w dobieranie słów o przeciwnym znaczeniu do słów przez nią wypowiadanych, np.: wysoki – niski, długi – krótki ,proste – kręcone. Opisz ,jaki jest Twój tata.

Zachęcam dzieci wraz z rodzeństwem lub rodzicami do wspólnych zabaw ruchowych.

• Zabawa ruchowa Tata woła! Odtwarzacz CD, nagranie dowolnej muzyki do marszu.
Dziecko spaceruje po pokoju w rytm nagrania muzyki. Na pauzę w nagraniu i dowolne zawołanie rodzica, wykonuje czynności zaproponowane przez rodzica: np. przybijanie młotkiem, odkurzanie, dźwiganie ciężkiej torby. Dziecko ilustruje ruchem te czynności.
• Rozwijanie swobody ruchów – Spoglądamy w lustro.
Dzieci dobierają się parami (z rodzeństwem lub rodzicem)i stają twarzami do siebie. Jedna osoba z pary wykonuje dowolne figury, druga stara się je naśladować, stając się lustrzanym odbiciem.

Bardzo proszę o wykonanie kart pracy ze str.46-47.
Miłego dnia!


Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

19.05.2020 r. (wtorek)
Temat:Kwiaty dla mamy – zajęcia językowo-matematyczne.
Cel:Zapoznanie z rolą matki w rodzinie, rozwijanie mowy, rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i sprawności rachunkowej.

Dziś poćwiczymy rozwiązywanie zadań z treścią - "Kwiatowe łamigłówki". Pamiętajcie
o stosowaniu odpowiednich znaków: +, - , =. Zamieszczam wam też kilka zdjęć kwiatów, które występują w tych zadaniach.
[list=1]
[*]Tata ściął z grządki 3 czerwone tulipany i 3 białe róże. Ile kwiatów razem ściął [newline]z grządki tata. Rozwiązanie (3+3=6)
[*]Zosia wręczyła mamie bukiet złożony z 3 róż i 2 gerber. Z ilu kwiatów składał się bukiet dla mamy?[newline][*]Zróbcie zadanie w karcie pracy str. 44. Policzcie kwiaty w każdym wazonie. Wpiszcie odpowiednie liczby i znaki.[newline][*]Odczytajcie zadania ze str. 45 i je rozwiążcie wpisując w okienka odpowiednie liczby [newline]i znaki.
[/list]

Kilka zadań:
https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/276efe36d4ddfb13488c1c96f9f42c44
_/index.html

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/9bf22f8e33a493cc5130e223b2c783e4
_/index.html

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/d230ed3b718826eae1cfdc163e98d323
_/lesson/lesson/index.html


Miłej zabawy i dobrego dnia

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
18.05.2020 r. (poniedziałek)
Temat:Jaka jest moja mama, jaki jest mój tata?
Cel: uświadamianie ważnej roli rodziców w życiu dziecka, wzbogacanie informacji na temat ich świąt na podstawie wiersza wiersza A. Widzowskiej „Dla Mamy i Taty”

Dzień dobry Plastusie i drodzy Rodzice,

Drogie dzieci, na początek mam dla Was dwie zagadki, gdy je rozwiążecie, dowiecie się na jaki temat będziemy dzisiaj rozmawiać ;)

Jest jedyna na świecie – nigdzie lepszej nie znajdziecie. Z nią można bawić się, uczyć i śmiać, przy niej nic złego nie może się stać. (mama)

Wszystko zrobić potrafi w domu. O tajemnicach nie powie nikomu. Często z nim w piłkę nożną gramy i bardzo, bardzo go kochamy. (tata)

Teraz odpowiedzcie na pytanie: Kim są dla dzieci mama i tata? Jak można nazwać jednym słowem te osoby? Podzielcie na sylaby wyrazy :mama, tata, rodzice, rodzina.
Jaka jest moja rodzina? W jaki sposób spędzam czas z najbliższymi?

Bardzo proszę o wysłuchanie wiersza A. Widzowskiej Dla Mamy i Taty
(Poproście Rodziców o przeczytanie wiersza)


Z okazji święta Taty i Mamy dziś uroczyście wam obiecamy:
codziennie sprzątać swoje zabawki,
nigdy nie spadać z wielkiej huśtawki,
od mamy nigdzie się nie oddalać,
groźnych zapałek szust! nie zapalać.
Więcej nie zjemy kwaśnych jabłuszek,
bo wtedy zawsze boli nas brzuszek.
Gdy zobaczymy gdzieś muchomora,
to go nie zerwie żaden przedszkolak!
Będziemy grzeczni i przyrzekamy
słuchać uważnie taty i mamy.
Wyszorujemy ząbki starannie i
nie będziemy wariować w wannie.
Mama nas uczy drogowych znaków,
tata trenuje małych pływaków.
Lecz nikt przez pasy sam nie przechodzi
ani do wody w morzu nie wchodzi!
Od taty wiemy dużo o świecie:
że trzeba czapkę zakładać w lecie,
że się obcego pieska nie głaszcze,
bo czasem groźnie otwiera paszczę.
I na kontakty uważać mamy,
więc się od prądu z dala trzymamy!
Czytacie bajki, gdy księżyc świeci,
rano buziaczkiem budzicie dzieci, a choć
psocimy czasem troszeczkę,
to wciąż jesteśmy waszym Słoneczkiem.
Bo z rodzicami jest zawsze lato,
kochana Mamo, kochany Tato!

Porozmawiajcie z Rodzicami na temat wiersza:
- Co dzieci z wiersza obiecują z okazji święta mama i taty
- Czy wiecie kiedy mama ma swoje święto? (26 maja)
- Czy wiecie, kiedy ma swoje święto tata? (23czerwca)

Bardzo proszę o wykonanie kart pracy ze strony 42.

Jak wyglądają wasi rodzice? Zachęcam Was do wykonania pracy plastycznej pt.„Portret moich rodziców” . W tworzeniu portretu ważne jest, aby zachować znaki szczególne danej osoby, to znaczy: kolor włosów, oczu, fryzurę itd. Przy tworzeniu portretu powinno się uwzględnić wszystkie podstawowe elementy, z których składa się głowa i twarz człowieka.

Na koniec zachęcam do wspólnych ćwiczeń:
• Ćwiczenie z elementem skłonu – Zbieramy kwiaty.
Dzieci maszerują w różne strony przy dźwiękach dowolnej muzyki. Na przerwę - wykonują skłon – naśladują zrywanie kwiatów i układanie z nich bukietów.
• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Na rowerek z tatą. Dzieci kładą się na plecach na dywanie. Unoszą nogi i wykonują nimi naprzemienne ruchy, naśladując jazdę na rowerze.

Miłego dnia! ;)

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

15.05.2020 r. (piątek)
Temat:Kolorowy most – zabawy badawcze inspirowane wierszem I. R. Salach Tęcza.
Łąka w maju. Biedronki i żuczki – zajęcia artystyczno-techniczne.
Cel:Rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji przestrzennych. Wzbogacanie wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych.

Dziś będzie pracowity dzień. Najpierw przypomnimy sobie czym jest tęcza i z jakich składa się kolorów. Co niektórzy może zrobią tęczowy eksperyment? A później dowiecie się kilku ciekawostek o biedronkach.
Na początek zapraszam was do zapoznania się z wierszem pani I.R. Salach pt. " Tęcza"
[p align=center]Tęcza ma siedem kolorów,
kolorów siedem ma.
Wymienił je Karolek,
wymienię je i ja.
Kolor fioletowy
pierwszy przyszedł mi do głowy.
Granatowy kolor ciemny
dla oka jest przyjemny.
Za nim będzie błękit
jak błękitne niebo/
Potem zieleń traw.
Nie pytaj mnie, dlaczego.
Barwa żółta jak słoneczko
i pomarańczowa,
na końcu czerwona -
i tęcza gotowa.[/p]

Odpowiedzcie proszę na pytania:
• Ile kolorów ma tęcza?
• Jakie kolory występują w tęczy?
• Obok jakiego koloru znajduje się kolor zielony?
• Obok jakiego koloru znajduje się kolor czerwony?
• Co to jest tęcza?

Tęcza to zjawisko optyczne i meteorologiczne. Powstaje na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Dzieje się tak dlatego, że promienie słońca, kierując się w stronę ziemi, napotykają na swojej drodze krople wody. Przechodzą przez nie, w wyniku czego białe światło słoneczne zmienia się w wielobarwne widmo. Tworzy na niebie "kolorowy most".

[list=1]

[*]"Co to jest tęcza?" https://www.youtube.com/watch?v=ijhT7mzit-Y[newline][*]Jak powstaje tęcza https://www.youtube.com/watch?v=DbpdqwoiUFg[newline][/list]
Dla chętnych dzieci zamieszczam pomysł na zrobienie własnej tęczy.
[list=1]
[*]Eksperyment "Tęcza w szklance" https://www.youtube.com/watch?v=o-fhekx-sII[newline][*]5 eksperymentów z wodą https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts[newline][/list]

Biedronki są pożytecznymi owadami, gdyż zjadają mszyce. Zimę spędzają w ciepłych i zacisznych miejscach, np.: w szczelinach, w korze drzew, pod parapetami, w liściach. W Polsce występuje kilka gatunków biedronek. Najczęściej spotykane są biedronka siedmiokropka i biedronka dwukropka. Mają czerwony pancerzyk i czarne kropki. Nieco inaczej wyglądają biedronki dziesięciokropki. Mają pomarańczowo-czerwony pancerzyk i czarne kropki. Biedronki dwudziestokropki mają żółty lub kremowy pancerzyk i czarne kropki. Biedroneczki łąkowe mają czarny pancerzyk i czerwone lub żółte kropki. Biedronki, choć są maleńkie i delikatne, potrafią bronić się przed wrogami. Wydzielają żółtą, nieprzyjemnie pachnącą ciecz, którą odstraszają przeciwnika.

Zadanie 1 - proszę o zrobienie ćwiczeń w kartach pracy część 5 str. 40-41
Zadanie 2 - przesyłam kilka propozycji na zrobienie biedronki.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
14.05.2020 r. (czwartek)

Temat: Wiosenne zabawy na łące – zabawy matematyczne.

Cel: utrwalanie liczb i znaków matematycznych oraz umiejętności dokonywania obliczeń.

1. Drogie dzieci posłuchajcie uważnie wierszyka i odpowiedzcie na pytania. (Poproście Rodziców o przeczytanie)

D. Gellner „Gąsienica – tajemnica”.
Idzie ścieżką gąsienica,
kolorowa tajemnica.
Krótkich nóżek mnóstwo ma...
Jedną robi nam „pa, pa, pa!”.
Do widzenia! Do widzenia!
Czary-mary – już mnie nie ma!
Nitką się owinę cała
i przez zimę będę spała!
Gdy ochłodzi się na dworze,
będę spała, jak w śpiworze.
Już się niby nic nie dzieje.
Kokon się na wietrze chwieje...
Gąsienica w środku śpi
i zamknęła wszystkie drzwi.
A na wiosnę - Patrzcie teraz!
Ktoś w kokonie drzwi otwiera!
Macha do nas skrzydełkami...
Kto to jest? Powiedzcie sami.

• Co robiła zimą gąsienica?
• W czym spała w czasie zimy?
• Co stało się z gąsienicą, kiedy nastała wiosna?
• W co zamieniła się gąsienica?

2. Poznajcie cykl rozwoju motyla, czyli historię o tym jak rodzi się motyl:
https://www.youtube.com/watch?v=zNeizTuJCgg

3. Popatrzcie, jak wyglądają najpiękniejsze motyle świata

https://www.youtube.com/watch?v=tIoip2yFyVs

4. Teraz i my bądźmy na chwilę motylami – zatańczcie
https://www.youtube.com/watch?v=eXTBJkvsWsk

Do Waszego tańca możecie wykorzystać różnego rodzaju wstążki, kolorowe chusty lub pociętej w paski kolorowej bibuły.

5. Bardzo proszę o uzupełnienie kart pracy ze str.37-38.
Drogie dzieci do obliczenia działań możecie wykorzystać patyczki, kredki, liczydło lub swoje palce ;) Następnie połączcie zapisy z wynikami według wzoru.
W ćwiczeniu na samym dole strony macie za zadanie wpisać między liczby odpowiednie znaki. W celu przypomnienia, kiedy wpisuje się dany znak załączam krótki filmik edukacyjny oraz ilustracje.

https://www.youtube.com/watch?v=NBAiuJ6O6Hk

Kochani, pamiętajcie, że zawsze „Dziób bociana” jest otwarty przy większej liczbie (zdjęcie w załączniku)
Pobawcie się z rodzicami lub rodzeństwem i wykonajcie działania wymyślone przez siebie (możecie wykorzystać do zabaw matematycznych klocki, samochody ,lalki). Ułóżcie na dywanie z prawej swojej strony oraz lewej odpowiednią liczbę zabawek , pośrodku narysujcie odpowiedni znak (większości, mniejszości lub równości).

6. Po ćwiczeniach matematycznych zapraszam chętne dzieci do wykonania motyla (do kolekcji naszych przyjaciół z łąki)

Poniżej przesyłam kilka propozycji, wykonajcie swojego motylka techniką, która najbardziej Wam się spodoba ;)
https://www.youtube.com/watch?v=BEcpoC2Va2A – rolki po papierze toaletowym
https://www.youtube.com/watch?v=MIMjAwPfhWk – z papieru
https://www.youtube.com/watch?v=wuIXb58fQBA – malowany gąbką do naczyń
https://www.youtube.com/watch?v=8augNAvQseQ – motyl z wykorzystaniem kleju, soli i farby
https://www.youtube.com/watch?v=ATJFrlUp0pY – motyl przestrzenny z pasków papieru

Udanej zabawy oraz miłego dnia!

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

13.05.2020 r. (środa)

Temat: Mieszkańcy łąki

Cel: utrwalanie pojęcia owady oraz nazw owadów, mieszkańców łąki

Dzień dobry Plastusie i Rodzice,

Dzisiaj będziemy rozmawiać o mieszkańcach łąki. Wysłuchajcie uważnie opowiadania M. Strękowskiej- Zaremby „Barwy ochronne”.

Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących w zielonej trawie. – Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz. Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się trwożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” – przestraszyła się żabka. Zadarła zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle. Ale gdzie się one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły. Jak to możliwe? – Uważaj, nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik. – Przepraszam. Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się. – Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić ptaki, które na nie polują. – Naprawdę? – żabka nie mogła się nadziwić. Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi barwami. – Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. – Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem. – Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej. – Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana. – Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę. – Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy, dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują. – Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne, że wciąż się dziwiła.

Porozmawiajcie z Rodzicami na temat opowiadania. Wymieńcie nazwy kwiatów i zwierząt, które występują na łące.

Odpowiedzcie na pytania:
- Dlaczego motyle są kolorowe, a żaby i pasikoniki zielone?
-Jakie znacie jeszcze inne zwierzęta, które mają swój wygląd zewnętrzny (barwy) dostosowany (dostosowane) do środowiska, w którym żyją?
- Spróbujcie przeczytać tekst umieszczony w książce.

Zachęcam Was do obejrzenia bajki edukacyjnej dla dzieci pt.”Mieszkańcy łąki”. https://www.youtube.com/watch?v=8krnRKa9jWI

Wysłuchajcie ciekawostek na temat owadów:

Owady to najliczniejsza grupa zwierząt. Bardzo różnią się od siebie wyglądem i wielkością, ale mają także cechy wspólne. Prawie wszystkie posiadają dwie pary skrzydeł. Jedynym wyjątkiem jest mucha, która ma jedną parę skrzydeł. Owady odgrywają w przyrodzie istotną rolę. Zapylają rośliny, oczyszczają glebę z różnych martwych organizmów, produkują np. miód. Wśród owadów są także szkodniki, które niszczą lasy, uprawy, zapasy zgromadzone przez ludzi. Często są także nosicielami różnych chorób.

Pamiętajcie, że pszczoły nie żądlą bez potrzeby, bo po użądleniu, gdy stracą swe żądło, umierają. Niebezpieczne mogą być wtedy, gdy się czegoś boją, poczują się zagrożone lub zaatakowane. Dlatego też, jeśli zobaczymy pszczołę zbierającą pokarm z kwiatów, nie należy panikować. Owad raczej nie zwróci na nas uwagi, jeśli nie będziemy go próbowali łapać czy odganiać. Jeśli znajdziemy się w pobliży uli nie należy do nich zbyt blisko podchodzić. Ul to dom pszczół i jeśli podejdziemy do niego, to mogą potraktować nas jak zagrożenie i użądlić. Natomiast jeśli pszczoła wleci do mieszkania, najlepiej szeroko otworzyć okno i poczekać, aż sama wyleci. Nie należy biegać, piszczeć, czy atakować owada.

Oprócz pszczoły są również inne pasiaste owady i niektóre z nich mogą być niebezpieczne. O ile trzmiel jest raczej łagodny, to spotkanie z osą czy szerszeniem może być bardziej niebezpieczne. Są to owady, które mogą być agresywne, zwłaszcza jeśli jesteśmy w pobliżu ich gniazda lub jeśli odganiamy je od jedzenia (np. słodkich owoców, napojów). Dlatego latem trzeba uważać jeśli chcemy jeść na dworze owoc czy słodycze lub pijemy napoje (osy mogą wchodzić do butelek ze słodkimi napojami, trzeba uważać, by nie wypić ich razem z napojem).

Bardzo proszę o zrobienie kart pracy ze strony 36.

Przesyłam Wam również link do piosenki pt.„Bal na łące”. Spróbujcie się jej nauczyć śpiewać;)

https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

Poruszajmy się przez chwilę, jak owady na łące. Naśladujcie owady na łące w rytm utworu „Lot trzmiela”
https://www.youtube.com/watch?v=bl_bsDZBe6g

Na koniec mam dla Was zadanie plastyczne (oczywiście dla chętnych dzieci). Na poniższym filmiku możecie zobaczyć „Jak narysować pszczołę?”.
https://www.domowyprzedszkolak.pl/item/jak-narysowac-pszczole-610

Zachęcam do narysowania pszczółki i podzielenia się z nami pięknymi pracami.

Miłego dnia!

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12.05.2020 r. (wtorek)

Temat:Kolorowa łąka – słuchanie wiersza B. Formy "Łąka".
Cel:rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, rozpoznawanie i nazywanie roślin występujących na łące.

Dzisiejszy dzień zaczniemy od zagadki:)

[p align=center]Wiosną kolorowa, pełna kwiatów w koło.
Wiele tu owadów, wszystkim jest wesoło.
Trawa się zieleni, pszczoła nektar spija.
Dzieci grają w piłkę, czas tu szybko mija.
(Łąka)[/p]

Gdy już odgadniecie zagadkę, proszę was o przeczytanie wiersza pani Bożeny Formy pt. "Łąka"
[p align=center]Powiał letni wietrzyk,
łąka zapachniała,
świeżą koniczyną
pokryła się cała.
Brzęczą głośno pszczoły,
pracują wytrwale.
Zapylają kwiaty,
nie nudzą się wcale.
Słońce ciepłe blaski
na ziemię wysyła.
Mienią się w nich skrzydła
pięknego motyla.
Na łące tej chciałbym
znaleźć się przez chwilę.
I stać się prześlicznym,
barwnym motylem.[/p]

A teraz porozmawiajmy na temat wiersza:
- Jak wyglądała łąka?
- Co robiły pszczoły na łącze?
- O czym marzyła osoba z wiersza?
- Co można robić na łące?

Zadanie 1 - proszę was o zrobienie zadań w kartach pracy część 5 str. 30-34.
Zadanie 2 - proszę was o przygotowanie "wiosennego atlasu roślin". Podczas spaceru zbierzcie różne roślinki, następnie je zasuszcie (np. wkładając między kartki książki)
i takie zasuszone roślinki naklejcie na pociętych na pół kartkach A4. Kartki możecie zszyć zszywaczem, i powstanie wam książeczka z roślinami. Roślinki możecie podpisać. Dla ułatwienia zadania zamieszczam kilka wiosennych roślinek.
Życzę wam dobrego dnia :)

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
11.05.2020 r. (poniedziałek)

Temat: Wycieczka na łąkę.

Cel: rozpoznawanie kwiatów, ziół i zwierząt – mieszkańców łąki.

Na początek zapraszamy Was do zabaw i ćwiczeń ruchowych ;)

• Zabawa kształcąca płynność ruchów w przestrzeni – „Motyle”
Do tej zabawy będziecie potrzebowali nagranie muzyki o pogodnym charakterze. Podczas nagrania muzyki dowolnie improwizujcie ruchy obrazujące motyla (obroty, powolne przejście do przysiadu, pozostanie przez chwilę w bezruchu, bieg na palcach, wykonanie obrotu na ugiętych kolanach).

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „Kwiat rośnie”
Dzieci siedzą w siadzie klęcznym. Pochylają się, głowy i ręce układają na kolanach. Na sygnał rodzica– klaśnięcie – powoli się prostują. Najpierw klękają, podnoszą powoli do góry głowę i ręce, następnie wstają, wspinają się na palce, ręce wyciągają jak najwyżej – kwiat rośnie, wyciąga swe płatki do słońca.

• Ćwiczenie z elementem równowagi – „Maki na łące”
Dzieci są makami. Rozkwitają na zielonej łące. Dzieci stoją z rękami opuszczonymi wzdłuż tułowia. Rodzic pokazuje żółty kolor (może to być np. żółty klocek) symbolizujący słońce. Maki rozkwitają – dzieci stają na jednej nodze, unoszą powoli wyprostowane ręce, najpierw do boku, następnie do góry. Rodzic opuszcza żółty klocek – słońce zachodzi – dzieci opuszczają wolno ręce, układają je wzdłuż tułowia, ponownie stają na dwóch nogach. Następuje zmiana nóg.

„ Na łące w maju” – dzisiaj poznamy wybrane rośliny i owady, które można spotkać na łące. Zachęcamy do obejrzenia Wędrówki Skrzata Borówki - odc. 3 – Łąka

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4&t=17s

Posłuchajcie ciekawostek na temat wybranych roślin występujących na łące:

1) Babka lancetowata ma bardzo cenne liście. Można je zasuszyć lub stosować świeże, zaraz po zerwaniu. Liście ucina się przy ogonku, tuż nad ziemią. Można je przykładać na oparzenia, stłuczenia czy trudno gojące się rany. Najlepszym czasem na zbiory babki lancetowatej jest okres jej kwitnienia, czyli od maja do sierpnia.

2) Dziurawiec zwyczajny nazywany jest również zielem świętego Jana. Ma bardzo szerokie zastosowanie. Poprawia samopoczucie i działa przeciwbólowo. Ścina się górne części rośliny, wiąże w pęczki i suszy w ciepłym, przewiewnym, ale ciemnym miejscu. Zbiera się go od połowy czerwca.

3) Rumianek jest bardzo popularnym ziołem, często stosowanym w leczeniu dzieci, np. wtedy, gdy boli gardło, bolą dziąsła lub gdy została podrażniona skóra. Koszyczki rumianku zbiera się od maja do sierpnia. Suszy się je rozłożone w cieniu.

4) Mniszek pospolity pomaga np. gdy boli nas brzuch lub gdy nie mamy apetytu. Młode liście zbiera się na wiosnę. Można z nich zrobić sałatkę lub dodawać do innych sałatek.

Bardzo prosimy o wykonanie Kart pracy ze strony 28.

Zachęcamy dzieci do wykonania pracy plastycznej pt.:„ Majowa łąka i jej mieszkańcy” według własnego pomysłu. Możecie wykonać pracę kredkami, farbami, wykleić plasteliną, wykorzystać bibułę itp. Czekamy na Wasze pomysłowe prace ;)

Miłego dnia!

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
08.05.2020 r. (piątek)

Temat: Poznajemy Unię Europejską – rozmowa przy mapie.
Cel: zapoznanie z symbolami Unii Europejskiej, utrwalanie wiadomości na temat polskich symboli narodowych, rozwijanie pamięci.

Dzień dobry Plastusie :)

Jutro, 09 maja, jest Dzień Unii Europejskiej. Dlatego dziś zapraszam was do zapoznania się z kilkoma informacjami na temat Unii Europejskiej.

Unia Europejska to porozumienie, układ, umowa niektórych krajów leżących na kontynencie europejskim. Kraje te współpracują ze sobą, pomagają sobie. Obecnie w skład Unii Europejskiej wchodzi 27 państw. Jednym z nich jest Polska.
Unia Europejska ma swoją flagę. Jest ona symbolem wszystkich państw wchodzących w skład UE. Na fladze przedstawiony jest okrąg złożony z dwunastu złotych gwiazd pięcioramiennych na lazurowym tle. Na początku do Unii należało tylko 12 państw, dlatego właśnie na fladze jest 12 gwiazdek. Liczba państw członkowskich zmieniła się – obecnie jest ich 27, ale liczba gwiazdek pozostała taka sama.
Unia Europejska ma również swój hymn – „Odę do radości”. Muzykę napisał bardzo znany niemiecki kompozytor Ludwig van Beethoven.
Unia Europejska ma również swoją maskotkę – stonogę. Maskotka ta ma na imię Syriusz. Została ona stworzona dla najmłodszych obywateli UE, czyli dla dzieci. Jej nazwa pochodzi od najjaśniejszej gwiazdy na niebie. Unijna maskotka zmienia swój strój w zależności od kraju z którego pochodzi. Syriusze różnych państw różnią się od siebie. Każde państwo członkowskie ubiera Syriusza, nawiązując do własnej tradycji i kultury. Np. Syriusz holenderski trzyma w rękach bukiet tulipanów, Syriusz Włoch gra na banjo. Syriusz polski jest ubrany w strój góralski.

1. Animacyjny filmik edukacyjny Unia Europejska: Poznaj Unię https://www.youtube.com/watch?v=h58YVP1Zvmw
2. Hymn „Oda do radości” https://www.youtube.com/watch?v=PuCznLq1QlA

Zadanie 1 - Proszę o zrobienie ćwiczeń w kartach pracy część 5, str. 25-27. Na stronie 25 macie zaszyfrowane nazwy kilku państw. Waszym zadaniem jest wpisać, lub przykleić literki, wg podanego kodu i odczytać nazwę państwa, które się tam ukryło. Na str. 26 waszym zadaniem jest pokolorować flagi wg wzoru, a na str. 27 macie do rozwiązania krzyżówkę. Rozwiązanie możecie zamieścić w komentarzu.

Zadanie 2 – praca plastyczna. Potrzebne będą: kontur mapy Polski (w załączniku), sztywny karton, klej, farba czerwona, farba biała, pędzelek, kasza jęczmienna. Wykonanie – na sztywnym kartonie odrysowujemy kontur mapy Polski. Następnie smarujemy całość grubą warstwą kleju. Posypujemy całość kaszą jęczmienną, dociskamy aby się przykleiło. Nadmiar zsypujemy. Dzielimy kontur na dwie części – górę i dół. Górę malujemy na kolor biały, a dół na kolor czerwony.

Życzę wam udanej zabawy i dobrego dnia :)

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

07.05.2020 r. (czwartek)

Temat: Poznajemy sąsiadów Polski.

Cel: poznanie nazw państw sąsiadujących z Polską.

Drogie dzieci dzisiaj porozmawiamy sobie na temat sąsiadów:
 - Kogo nazywamy sąsiadem?
 - Kto z was zna swoich sąsiadów?
 - Czy Polska ma sąsiadów?
- Gdzie mieszkają sąsiedzi Polski? (Poza granicami naszego kraju).

Proponuję, abyście poznali sąsiadów Polski. Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku.

https://www.youtube.com/watch?v=1Smad9uKJ6w

Przesyłam Wam również link, gdzie możecie znaleźć ciekawostki na temat naszych sąsiadów

https://view.genial.ly/5e9ee2725fd5f20d855b09a6/interactive-image-sasiedzi-polski?fbclid=IwAR0HzhW6mzsY2aobWD2H99-l_d9J1fNZvaMTywioLw81BijvNWZzxPy-004

Każde z państw, które zostały przedstawione na filmiku, ma swój język, swoje tradycje i swą kulturę, to wszystkie mają również coś wspólnego. Leżą w Europie i są członkami jednej wielkiej rodziny, którą jest Unia Europejska. Polska również jest jej członkiem.

Bardzo prosimy o uzupełnienie Kart pracy ze str. 24 -25.

Dzisiaj zachęcamy Was również do różnego rodzaju aktywności fizycznej. Ćwiczenia gimnastyczne, zabawy ruchowe są bardzo ważne do prawidłowego rozwoju. Drogie Plastusie, wiemy dobrze, że bardzo wytrwale ćwiczyliście skoki na skakance, dlatego, żebyście nie wyszli z wprawy poskaczcie sobie dzisiaj w celu przypomnienia.;) Zapiszcie na kartce swój najlepszy wynik. Oczywiście możecie się pochwalić jak Wam poszło ;)

Miłego dnia!

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
06.05.2020 r. (środa)

Temat: W wielkim mieście.

Cel: poznawanie zabudowy charakterystycznej dla wybranych miast,rozwijanie sprawności rachunkowych.

Dzień dobry Plastusie ;)

Drogie dzieci poproście Rodziców o przeczytanie wiersza E. Stadtmüller Kim jesteś? oraz uważnie go wysłuchajcie.

E. Stadtmüller Kim jesteś?

Czy wiesz, kim jesteś? – To oczywiste!
Co ci jest bliskie? – Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy – biało-czerwone.
Ojczyste godło – orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie mazurka dźwięki,
no i stolica – miasto syrenki.
I jeszcze Wisła, co sobie płynie:
raz po wyżynie, raz po równinie,
i mija miasta prześliczne takie…
– Już wiesz, kim jesteś? – Jestem Polakiem.

•Porozmawiajcie z Rodzicami na temat wiersza:
 - O czym był ten wiersz?
 - Jakie znaki są bliskie sercu każdego Polaka?
 - Jak mówią o sobie ludzie, których ojczyzną jest Polska?

Krajobraz Polski jest bardzo urozmaicony. Zapraszam Was w podróż do wybranych miast w Polsce. Spróbujcie z pomocą rodziców odnaleźć na mapie Polski wybrane miasta. (Poniżej przesyłam zdjęcia).

Miasta wciąż się rozwijają i powstają w nich nowe osiedla mieszkaniowe. Proponuję Wam budowę jednego z nich. Bardzo proszę chętne dzieci o zbudowanie osiedla mieszkaniowego (możecie użyć wybranych przez siebie klocków).

Przykłady projektów architekta (Zabawę można oczywiście modyfikować według pomysłów dzieci)

• Na osiedlu, w miejscach oznaczonych kolorem żółtym,(np. żółtą kartką) mają stanąć tylko budynki sześciopiętrowe.

• W miejscach oznaczonych kolorem niebieskim mają stanąć tylko budynki dziesięciopiętrowe Dzieci budują takie budynki z klocków.

• Architekt zmienia zdanie – w wysokich budynkach często psują się windy, budynki stojące na placu oznaczonym kolorem żółtym mają mieć cztery piętra, a te stojące na placu w kolorze niebieskim – osiem pięter. Pyta: Co trzeba zrobić? (Dzieci odejmują po dwa klocki. Liczą, ile pięter mają teraz domy.)

• Po prawej stronie budynku ma stanąć niższy budynek. Dzieci same decydują, ile pięter ma mieć dom. Ile pięter ma twój dom? Który z budynków jest wyższy? Który jest niższy?

• Architekt przygląda się domom i stwierdza, że chciałby wprowadzić zmiany. Oba budynki mają być takiej samej wysokości. Ile pięter trzeba było dobudować?

• Architekt prosi o wybudowanie po lewej stronie wyższego budynku. Dzieci podają, ile pięter ma ich dom.

• Architekt wyraża zadowolenie z postępu prac. Informuje, że budowa domów na tym osiedlu została zakończona.

Bardzo jestem ciekawa, jakie stworzyliście osiedle, zachęcam do przesłania zdjęcia w komentarzu.

Na koniec proszę o uzupełnienie ćwiczeń w kartach pracy ze str. 20-22. Życzę dużo wytrwałości w wykonywaniu ćwiczeń.

Miłego dnia!

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

05.05.2020 r. (wtorek)

Temat: Podróż do Warszawy – zajęcia prowadzone metodami aktywizującymi.
Cel: wyjaśnianie znaczenia słowa stolica, zapoznanie z herbem Warszawy, poznawanie ważnych i charakterystycznych miejsc znajdujących się w Warszawie.

Dziś zrobimy sobie małą podróż do wielkiego miasta, jakim jest Warszawa. Poznacie herb i flagę Warszawy, ciekawe miejsca, które można zobaczyć w stolicy Polski, a także wysłuchacie dwóch legend, związanych z tym miastem.
Stolica Polski – miasto, w którym znajduje się siedziba centralnych organów państwa. Stolicą Polski jest Warszawa.
Herb Warszawy - przedstawia w czerwonym polu postać kobiety z rybim ogonem (syrena) z wzniesioną szablą w ręce prawej i tarczą okrągłą w ręce lewej. Barwy ciała naturalne, włosy, szabla i tarcza złote. Nad tarczą herbową znajduje się złota korona królewska. Korona symbolizuje również zwycięstwo.
Flaga Warszawy - flaga składa się z dwóch równej długości i szerokości, ułożonych poziomo pasów. Górny jest koloru żółtego, a dolny koloru czerwonego.

[list]
[*] Legenda o warszawskiej Syrence https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=7ZtJjiR5wbk&feature=emb_title[newline][*] Legenda o Warsie i Sawie https://www.youtube.com/watch?v=mmRzBf_2Hsc[newline][*] Zwiedzanie Warszawy online https://warsawtour.pl/zostan-w-domu-zwiedzaj-warszawe-online/[newline][*] Wirtualny spacer ulicami Warszawy http://www.holoit.com/warsaw/pl/[newline][/list]

Stare Miasto to najstarsza część Warszawy. Znajdują się tu piękne, stare kamienice. W czasie II wojny światowej Stare Miasto było całkowicie zburzone. Zostało jednak odbudowane. Na Starym Mieście przy placu Zamkowym znajduje się Zamek Królewski. Był siedzibą królów. Podczas wojny został również zupełnie zniszczony. Polacy odbudowali zamek. Dzisiaj można zwiedzać jego piękne wnętrza. Tuż obok zamku stoi kolumna Zygmunta III Wazy. To bardzo wysoki pomnik, przedstawiający polskiego króla – Zygmunta III Wazę. Spogląda on z góry na swoje miasto. W ręce trzyma miecz. Jest gotowy w każdej chwili ostrzec mieszkańców przed niebezpieczeństwem i razem z nimi bronić miasta. Łazienki Królewskie to ogromny park. Było to ulubione miejsce jednego z królów polskich – Stanisława Augusta Poniatowskiego. Spotykał się on tutaj z bardzo ważnymi ludźmi. W Łazienkach można zobaczyć piękne budowle, np.: Pałac na Wyspie, Amfiteatr. Są one otoczone bardzo bogatą roślinnością. W Łazienkach znajduje się również pomnik bardzo znanego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina. W Pałacu Kultury i Nauki znajdują się m.in. teatry, kina, muzea, księgarnia, kluby sportowe, wyższe uczelnie, instytucje naukowe, sale koncertowe. Organizowane są wystawy, kiermasze, targi. W Pałacu Kultury i Nauki odbywa się również wiele bardzo ciekawych zajęć dla dzieci. W budynku Sejmu znajduje się siedziba najwyższych władz państwa. To tutaj zapadają bardzo ważne decyzje dla wszystkich Polaków. Sejm obraduje systematycznie, pod przewodnictwem marszałka. Jego obrady są jawne. Można je obejrzeć np. w telewizji lub usłyszeć w radiu. Stadion Narodowy został zbudowany niedawno, na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej – tak zwane Euro 2012. Znajduje się nad Wisłą. Stadion jest w kolorach biało-czerwonych. Krzesełka na Stadionie Narodowym są również w kolorze biało-czerwonym. Odbywa się na nim wiele imprez sportowych i koncertów.
Proszę was również o zrobienie zadań w karcie pracy część 5 str. 16-18.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

04.05.2020r. (poniedziałek)

Temat: Zapoznanie z mapą Polski.

Cel: Wskazywanie na mapie Polski charakterystycznych miejsc,


Na początek dnia proponujemy kilka zabaw ruchowych. Zaproście do wspólnej zabawy rodziców i rodzeństwo;)

• Zabawa orientacyjno-porządkowa „Moje miejsce” . Do tych zabaw potrzebujecie plastikowe butelki lub pluszaki.
Butelki (może być coś innego, np. pluszaki) ustawcie na podłodze lub dywanie, zwracając uwagę na zachowanie odległości między nimi. Następnie usiądźcie (w siadzie skrzyżnym) przed swoimi butelkami, z wyprostowanymi plecami. Rodzic włącza dowolną muzykę, w tym czasie dzieci biegają pomiędzy butelkami lub pluszakami, starając się żadnej nie przewrócić. Na przerwę w muzyce odnajdźcie swoją butelkę i usiądźcie przed nią w pozycji wyjściowej.

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Zabawy butelkami.
Usiądźcie na dywanie (siad skrzyżny), przełóżcie butelki nad głową z prawej ręki do lewej i odwrotnie. Następnie, w siadzie klęcznym, odsuńcie butelki obiema rękami jak najdalej w przód i przysuńcie je z powrotem do kolan. (Należy zwrócić uwagę, aby dzieci nie podnosiły się z kolan).

• Ćwiczenie z elementem równowagi – Przełóż butelkę.
Podnieście przed sobą do góry jedną nogę, ugiętą w kolanie, i przełóżcie pod nią butelkę. Ćwiczenie wykonajcie kilkakrotnie, raz podnosząc do góry lewą nogę, raz prawą nogę.

• Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Slalom między butelkami.

Ustawcie butelki w rzędzie, jedna za drugą, ale w takiej odległości, abyście mogli między nimi przejść na czworakach. Ustawcie się przed butelkami. Na sygnał rodzica pokonajcie wyznaczoną trasę.
Mam nadzieję, że troszkę się rozruszaliście;) Ruch jest bardzo ważny dla zdrowia. ;)
Ostatnio utrwaliliśmy nasze symbole narodowe, dzisiaj przypomnimy sobie , jaka jest najdłuższa rzeka w Polsce, porozmawiamy o stolicy Polski oraz o wybranych miastach, które znajdują się w naszym kraju.

Drogie dzieci, jak już dobrze wszyscy wiecie, stolicą Polski jest Warszawa. Spróbujcie wskazać na mapie Polski naszą stolicę.
Czy wiecie ,że pierwszą stolicą Polski było Gniezno, a drugą był Kraków? (spróbujcie odnaleźć na mapie oba miasta).

Przyjrzyjcie się uważnie naszej mapie, następnie wskażcie, gdzie znajdują się góry, morze, jeziora. Zwróćcie uwagę na kolory, jakimi te miejsca są oznaczone na mapie (niebieski, pomarańczowy). Kolorem zielonym na mapie oznaczono tereny nizinne, na których rosną m.in. lasy lub na których znajdują się pola, łąki, pastwiska. W jaki sposób są oznaczone na mapie rzeki? Wskażcie najdłuższą rzekę – Wisłę.
Wisła wypływa z Baraniej Góry, następnie przepływa przez miasta ,takie jak: Kraków, Warszawa, Toruń i wpływa do Zatoki Gdańskiej


Na koniec bardzo prosimy o wykonanie kart pracy ze str. 12–14.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

30.04.2020r. (czwartek)

Temat: Polskie symbole narodowe.

Cel: utrwalanie znajomości polskiego godła, barw narodowych i polskiego hymnu; kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,

Dzień dobry Plastusie i drodzy Rodzice,

Zbliżają się Święta majowe. Warto w tym czasie utrwalać polskie symbole narodowe, dlatego też wysłuchajcie uważnie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby „Dzień Flagi.”

„Ada patrzy na pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki. „Kredki w trzydziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie umie czytać, ale wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek. „Prześliczne!” – myśli. Wydaje się Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład różowego kota albo słonia w czterech odcieniach zieleni. A może żółtego królika? „Trudny wybór” – myśli Ada i aż wzdycha. Olek, który siedzi obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki. – Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę. Ada wolałaby nie rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną, najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek. – Dlaczego chcesz czerwoną? Buraczkowa też jest ładna. I pomarańczowa też – podsuwa bratu inne kredki. – Maluję polską flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza flaga? – pyta Olek. Ada pospiesznie podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło. – Dlaczego nasza flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory. Gdyby była w trzydziestu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi. – Ja nie mogę! Słyszysz, tato?! – woła Olek. Tata kiwa głową i zwraca się do Ady. – Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na świecie jest więcej niż dwa kolory, córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu: białego orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień odwagę i waleczność. – Aha – Ada robi poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. – Ja też chcę rysować odwagę i waleczność – mówi. Cała rodzina Ady włącza się do rysowania biało-czerwonych flag. – Przydadzą się. Lada dzień będzie święto flagi – mówi mama. W Dzień Flagi z samego rana Ada, Olek, mama i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje dzieło. Ich okna zdobią małe biało-czerwone flagi. – Macie najładniej ozdobione okna w całym bloku – chwali sąsiadka z drugiego piętra. – A wie pani, że na świecie jest więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze – zapewnia ją Ada.

Po wysłuchaniu opowiadania spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

• Kiedy obchodzimy Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?
• Dlaczego flaga ma swoje święto?
• Jak obchodzimy Dzień Flagi?

Flaga narodowa jest jednym z najważniejszych polskich symboli. Wywieszana jest na budynkach urzędów państwowych (w tym także na budynku przedszkola) w czasie świąt i uroczystości państwowych, a także podczas spotkań międzynarodowych.
Symbole narodowe są wyrazem czci i szacunku dla Ojczyzny. Godło, flaga i hymn są symbolami naszego kraju, do których należy odnosić się z szacunkiem.

• Flaga Polski to dwa równoległe pasy równej długości. Górny biały bierze początek od herbowego Orła, a dolny czerwony od barwy pola jego tarczy.

• Godło Polski to Orzeł Biały. Dokładnie mówiąc jest to wizerunek orła białego ze złotą koroną na głowie zwróconej w prawo, z rozwiniętymi skrzydłami, z dziobem i szponami złotymi, umieszczony w czerwonym polu tarczy.
Jest to jeden z najstarszych w świecie herbów. Nie został zmieniony przez ponad 700 lat. Zmieniały się tylko kształty tarczy herbowej i samego Orła oraz brakowało korony.

• Hymn państwowy “Mazurek Dąbrowskiego” jest najmłodszym z naszych symboli narodowych. Słowa napisał Józef Wybicki do nieznanej melodii dla żołnierzy Legionów Polskich formowanych przez generała Jana Henryka Dąbrowskiego we Włoszech. Pieśń ta stawała się hymnem Polski od zarania niepodległości w 1918 roku. Do konstytucji została jednak wpisana jako hymn dopiero w 1976 roku. Podczas odtwarzania lub śpiewania hymnu państwowego musimy zachować spokój i powagę. Mężczyźni powinni zdjąć nakrycie głowy.

Prosimy o zrobienie kart pracy ze str. 15.
Chętne dzieci zachęcam do wykonania flagi Polski z dowolnych materiałów. Poniżej przesyłam przykładowe prace.

Powodzenia! Miłego dnia;)

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

29.04.2020r. (środa)

Temat: „Co jest cięższe? – zabawy badawcze.

Cel: rozwijanie umiejętności ważenia, porównywanie masy różnych przedmiotów,

Dzień dobry Plastusie i drodzy Rodzice,
Kochani poproście Rodziców o przeczytanie M. Strękowskiej-Zaremby pt.”Małe miasteczko”,
„W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo, lecz drzew tu więcej,
kwiatów i ptaków, które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło, czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią, na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają, dbają o swoje miasteczko”.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
 - Czego nie ma w małym miasteczku?
 - Czego w małym miasteczku jest więcej?
 - Co to znaczy: dbać o swoje miasteczko?

„Co jest cięższe? – zabawa badawcza

Drogie dzieci, różne towary w sklepie mają różną masę.
Chciałam Wam dzisiaj zaprezentować wagę szalkową, poniżej przesyłam zdjęcia. Do wagi szalkowej potrzebujemy odważników, dzięki odważnikom wiemy, ile wynosi masa różnych przedmiotów; czy masa (ciężar) ta jest duża, czy mała.
Poszukajcie w domu małej pluszowej maskotki oraz zabawki gumowej (mogą być inne zabawki). Spróbujcie na oko oszacować ich masę i zastanówcie się, który przedmiot jest cięższy. Proponuję Wam sprawdzenie ich masy (ciężaru) w inny sposób. Po czym poznalibyście, który produkt jest cięższy od innych? Zapraszam Was do zabawy.
Zachęcam Was do wykonania domowej wagi . Do tego zadania poproście o pomoc Rodziców.

Będziecie potrzebować:

- patyk, kij ok. 50 cm (ewentualnie dłuższy, np. kij od szczotki)
- dwie przezroczyste reklamówki
- sznurek,
- 3 gumki recepturki
Na kiju mocujemy 3 gumki (po jednej na krańcach i środku). Czynność tę może wykonać dziecko, na początku trzymając kij w jednej ręce z czasem odejmując palce, w których trzyma kij. Doprowadzamy do sytuacji gdy utrzyma kij na dwóch palcach. (To wystarczy, trzeba pamiętać, że im dłuższy kij tym trudniej znaleźć jego środek ciężkości, ale także dokładniejsza waga). Gdy dziecko znajdzie środek ciężkości, na to miejsce przesuwamy gumkę i ponownie sprawdzamy czy środek ciężkości się zgadza. Następnie wiążemy sznurek z gumką.

Do jednej torebki wkładamy np. pluszową maskotkę, a do drugiej – po jednym klocku. Dokładajcie klocki dotąd, aż ramiona wagi się wyrównają. Na kartce, przy obrazku przedstawiającym pluszową zabawkę, narysujcie odpowiednią liczbę kresek oznaczającą liczbę klocków użytych do zważenia. Podobnie zważcie gumową lub inną zabawkę. Na koniec przeliczcie kreski postawione przy poszczególnych obrazkach i podajcie ich liczby.
Cięższy przedmiot to ten, do którego zważenia użyto większej liczby klocków.
Bardzo chętnie zobaczymy Wasze wagi ,zaprezentujcie na kartce również wyniki swoich pomiarów.
Na koniec prosimy o wykonanie kart pracy ze str. 8-9 . Spróbujcie samodzielnie przeczytać tekst ze str. 9.

Powodzenia!

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
28.04.2020 r. (wtorek)
Temat: Duże miasta i małe miasta – zabawy inspirowane opowiadaniem M. Strękowskiej - Zaremby "A u nas…"
Cel: poznawanie zalet życia w małych miejscowościach i w dużych miejscowościach, nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim.

Tematem głównym dzisiejszego dnia jest opowiadanie pani M. Strękowskiej - Zaremby pt. "A u nas...". Treść opowiadania zamieszczam w nagraniu. Po uważnym wysłuchaniu opowiadania proszę was, abyście się zastanowili i powiedzieli:
[list]
[*] co podoba się Olkowi w Warszawie?[newline][*] jakie minusy życia w Warszawie zauważa Felek?[newline][*] przyjrzyjcie się ilustracjom, które zamieściłam, i spróbujcie odczytać, co o Warszawie mówi Olek oraz co o małym mieście mówi Felek?[newline][*] postarajcie się wymienić zwierzęta, które możemy spotkać w zoo.[newline][/list]
Gdy już zapoznacie się z opiniami chłopców na temat życia w wielkim mieście oraz na wsi, proszę was abyście na jednej stronie kartki narysowali, co wg was jest zaletą mieszkania w dużym mieście, a na drugiej stronie kartki narysujcie, co wg was jest zaletą mieszkania na wsi. Zachęcam do zamieszczenia prac w komentarzu :) Proszę was także o zrobienie zadań w kartach pracy część 5 str. 5-6.
Życzę wam przyjemniej pracy i dobrego dnia :)

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

27.04.2020 r. (poniedziałek)
Dzień dobry Plastusie :)
Bardzo prosimy o uważne wysłuchanie wiersza I. R. Salach „Dom”. (Poproście Rodziców o przeczytanie).

[p align=center]„Wiele wiosek, wiele miast rozrzuconych w Polsce jest.
Takich małych, takich wielkich bardzo pięknych miejsc.
Czy mieszkanie masz w Warszawie, czy też domem twoim wioska,
wszyscy dobrze o tym wiedzą, że to właśnie nasza Polska.
Każde dziecko bardzo kocha zamieszkania swego miejsce:
domy, sklepy, parki, szkoły i ulice – te najmniejsze.
Marzę, aby kraj swój poznać od Bałtyku aż do Tatr,
a gdy zwiedzę Polskę całą, to do domu wrócę”.[/p]

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania dotyczące wiersza:
- Jakie miejscowości/ miasta leżą w Polsce?
- Co najczęściej znajduje się w miejscowościach zamieszkania?
- Gdzie najchętniej wracamy, gdy skończymy zwiedzać swój kraj?

Kochani, większość z Was mieszka w Katowicach, dlatego też przesyłam herb Katowic, kto mieszka w innym mieście, poproście Rodziców, aby pokazali Wam herb Waszego miasta.

Dokończ zdania:
Miasto, w którym mieszkam, to…
Mieszkam w… przy ulicy… Lubię swoją miejscowość, bo…
Bardzo prosimy o uzupełnienie kart pracy cz. 5, str. nr 3
Katowice kojarzą się przede wszystkim z miejscem pozyskiwania węgla kamiennego, miasto to ma do zaoferowania znacznie więcej. Czy pamiętacie, jakie miejsca i ważne instytucje znajdują się w naszym mieście?
Dla chętnych dzieci przesyłam do obejrzenia filmik o Katowicach, w którym są pokazane ważne miejsca i budynki naszego miasta.
http://www.portal.katowice.pl/video_katowice.php
Zachęcam Was do wykonania pracy plastycznej pt; ”Kocham moje miasto za…...”. Narysuj swoje ulubione miejsce, mieście, w którym mieszkasz. Zachęcamy do podzielenia się swoimi pracami w komentarzu.
Miłego dnia!

Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
24.04.2020 r. (piątek)
Temat: „Segregujemy śmieci” – zabawy inspirowane opowiadaniem M. Strękowskiej-Zaremby „Kosz”.
Cel: kształtowanie nawyków proekologicznych.

Tematem głównym dzisiejszych zajęć jest opowiadanie pani Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby pt. „Kosz”. Nie musicie go czytać, tradycyjnie zamieszczam wam nagraną treść :) Celem tych zajęć jest kształtowanie nawyków proekologicznych.
Oprócz opowiadania odsyłam was do dwóch krótkich filmików, z których dowiecie się jak prawidłowo segregować śmieci. Po obejrzeniu filmików nie będziecie mieć żadnych problemów ze zrobieniem ćwiczeń w kartach pracy – a jest ich dziś kilka. Rozwiązując zadania w kartach pracy będziecie ćwiczyć umiejętności matematyczne oraz rozwijać sprawność grafomotoryczną. Wszystko zamieszczam w wiadomości – w razie pytań, możecie do mnie pisać.

Odpowiedzcie na pytania:
[list]
[*]co robili ludzie ze śmieciami w parku?[newline][*]ile koszy na śmieci znajdowało się w parku?[newline][*]jak można nazwać osobę, która dba o środowisko?[newline][/list]

Ekolog to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody. To osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady.

Nowe zasady segregowania odpadów https://www.youtube.com/watch?v=ynv0Uwl6ZNk
Segregujemy dla przyszłości – filmik edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=xU5dox9wVlQ


Więcej informacji dostępnych jest na stronie Facebook w grupie "Plastusiowa rodzinka".
Przedszkolowo.pl logo